Michał Leszczyński: Polska wiedza elektryczna

Print Friendly, PDF & Email

Wiele rzeczy przeszkadza mi w moim kraju ojczystym. Przeszkadza mi, że ktoś, kto ewidentnie szkodzi Polsce, nazywa się siebie jedynie prawdziwym patriotą. Przeszkadza mi to, że na podmiejskiej stacji, na której codziennie wsiadam,  wszystkie szyby są zawsze powybijane. Przeszkadza mi to, że rok w rok ktoś włamuje się do mojej chatki pod Warszawą i robi kupę na środku pokoju. Przeszkadza mi to, że w kraju ludzi ewidentnie nieuczciwych, uważamy się za moralnie wyższych od innych. Mógłbym takie przykłady mnożyć w nieskończoność, ale w tej notce chciałbym opowiedzieć o czymś, co przeszkadza mi najbardziej.

OTÓŻ PRZESZKADZA MI TO, ŻE POLACY WIEDZĄ.

Z kimkolwiek się rozmawia, to on wie. Posłuchajmy, co ludzie mówią. Wszyscy naokoło wypowiadają zdania oznajmujące, nigdy pytające, czy przypuszczające. Polacy wszystko wiedzą. Nikt nigdy nie przyzna się do niewiedzy, do braku zdania na jakikolwiek temat. Wszyscy wiedzą wszystko na temat polityki, ekonomii, religii, techniki, czy socjologii. Żartobliwie można by stwierdzić, że Polacy naprawdę wierzą, że zostali stworzeni na boskie podobieństwo, a nie pochodzą od pociesznych małpiszonów.

Przykładem takiego polskiego sposobu bycia niech będzie zdanie, które wypowiedział niedawno mój serdeczny Przyjaciel, kiedy wyraziłem zachwyt nad elektrycznymi samochodami. Otóż powiedział On tak:

– To jakaś głupota ludzkości inwestować w technologię elektrycznych samochodów, bo przecież wiadomo, że do napędu silników elektrycznych zostanie zużyte więcej paliwa, niż w przypadku silników spalinowych.

Zdanie takie ma pozory prawdy, bo w przypadku spalania benzyny w tradycyjnym samochodzie, mamy do czynienia z bezpośrednim uzyskaniem energii mechanicznej. W przypadku samochodu elektrycznego, ropę/gaz/węgiel trzeba najpierw spalić, uzyskać energię elektryczną, przesłać ją po kablach, zmagazynować w akumulatorze, i dopiero wtedy uzyskać energię mechaniczną. Na każdym z tych etapów energia nam wycieka.

Jednak idąc tym tropem rozumowania, powinniśmy powrócić do spalinowych (a nawet parowych) lokomotyw, czy odciąć połączenie z elektrownią naszych domów na rzecz małych generatorów elektryczności.

Sprawność małego silnika jest na ogół mniejsza niż dużego, bo objętość spalanego paliwa rośnie z sześcianem rozmiaru silnika, a tarcie powodujące straty energii jest proporcjonalne do powierzchni, czyli kwadratu tego rozmiaru. Jak zwiększymy silnik 10 razy, to objętość paliwa wzrośnie 1000 razy, a tarcie tylko 100 razy. Nie jest to jednak tak proste, bo zapewnienie wysokich ciśnień i temperatur  (potrzebnych do wysokich sprawności silnika) jest łatwiejsze w małym silniku samochodowym niż w wielkiej turbinie.

W przypadku elektrowni, można spalać ropę bezpośrednio. Benzynę do samochodu trzeba wyprodukować w rafinerii i rozwieźć po stacjach benzynowych. To też zużywa energię, ale jaki jest całkowity bilans energetyczny w obu przypadkach, tego nie wiem.  Należy też wspomnieć o tym, że w silniku elektrycznym odzyskujemy łatwo energię przy hamowaniu, co też powinno być uwzględniane w takim bilansie.

Kwestia kosztów wytwarzania i magazynowania energii jest niezwykle trudna nawet dla specjalistów. Obecnie kilometr przejechany samochodem  elektrycznym kosztuje od 6 do 10 razy mniej (w zależności od kraju) niż podobnym samochodem, ale z silnikiem spalinowym. Jest to jednak informacja myląca, bo w cenie benzyny jest znacznie więcej podatków, niż w cenie energii elektrycznej. Następny problem to cena samochodów elektrycznych i spalinowych. Wydaje się, że ten pierwszy powinien kosztować o 30% mniej, bo silnik elektryczny jest dużo prostszy. Z drugiej jednak strony zrobienie dobrego akumulatora wcale nie jest tanie. Na razie samochód elektryczny kosztuje fortunę, ale to jest kwestia skali produkcji.

Pozostaje jeszcze kwestia ekologii. Samochody spalinowe są  paskudne, bo emitują tlenki azotu (CO2 mi nie przeszkadza!) i trujące materiały z katalizatorów. Elektrownię można postawić daleko od ludzi i ich nie truć. Można też postawić super-ekologiczną elektrownię jądrową, aczkolwiek też niektórzy twierdzą, że zamknięcie elektrowni jądrowej i konieczność utylizacji napromieniowanych metraiałów czyni takie elektrownie nieopłacalnymi. Nie mnie wyrokować, czy mają rację, a notka ta też nie jest o elektrowniach, tylko o wypowiadaniu zdań oznajmujących.

Reasumując,  kwestia tego, czy jest sens produkować samochody elektryczne (i robić badania nad technologiami nowych akumulatorów), jest niezwykle skomplikowana, i nie dająca się opisać jednym zdaniem.

Dlatego, gdyby mój Przyjaciel zamiast mówić: „To jakaś głupota…” użył formy pytającej: „Zastanawiam się, czy…”, albo formy przypuszczającej: „Ciekaw jestem, czy przypadkiem…”, byłoby to dużo bardziej adekwatne do sytuacji.

Nie udawajmy, że więcej wiemy, niż wiemy. Porzućmy manierę bycia najmądrzejszymi na świecie, bo eliminujemy możliwość porozumiewania się. Spójrzmy na dyskusje polityków w telewizji. Każdy z nich napuszony wygłasza jakieś „mądrości”, i wyobraża sobie, że widzowie myślą: ” „Ale on mądry.” Jest dokładnie przeciwnie. Kiwamy z politowaniem głową komentując: „Co za durnoty gada”. Dlatego nie zachowujmy się jak ci politycy w telewizji. Pamiętajmy o Sokratesie, który „wiedział jedynie to, że nic nie wiedział”, aczkolwiek… podobno nigdy tego zdania w tej formie nie wypowiedział.

Dawno temu można było kupić lusterka, które na odwrotnej stronie miały zdjęcie sławnego aktora lub aktorki, na przykład Gary’ego Coopera, lub Marylin Monroe. Człowiek patrzył na takie zdjęcie i sobie wyobrażał, że jest taki piękny. To, co ja bym rekomendował, to żeby mieć takie lusterko ze zdjęciem naszego pra-pra-pra-dziadka, czyli śmiesznego małpoluda. Przed wygłoszeniem jakiejś wielkiej mądrości, „luknijmy” na tył takiego lusterka, i zobaczycie, że Wasz sposób mówienia zmieni się nie do poznania, a Polska stanie się wymarzonym krajem do życia!

Michał Leszczyński  

VN:F [1.9.22_1171]
Oceń artykuł
Rating: 8.0/10 (1 vote cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
Michał Leszczyński: Polska wiedza elektryczna, 8.0 out of 10 based on 1 rating

25 komentarzy

  1. Jan Cipiur 2011-11-18
  2. wersy 2011-11-18
  3. hazelhard 2011-11-18
  4. Magog 2011-11-18
  5. wersy 2011-11-18
  6. narciarz 2011-11-18
  7. Adam Furtak 2011-11-18
    • Marceliński 2011-11-19
  8. hazelhard 2011-11-18
  9. Leszek 2011-11-18
  10. wersy 2011-11-18
  11. Hazelhard 2011-11-18
  12. Hazelhard 2011-11-18
  13. eternal 2011-11-18
  14. Hazelhard 2011-11-18
    • eternal 2011-11-19
  15. eternal 2011-11-19
  16. hazelhard 2011-11-19
    • eternal 2011-11-19
  17. pablobodek 2011-11-20
  18. hazelhard 2011-11-20
  19. hazelhard 2011-11-20
  20. eternal 2011-11-21
  21. M0nika 2011-12-02
  22. Kazik Leśniak 2012-01-04