Nasz człowiek w niebie

w6402014-12-06. Nie, nie chodzi o kolejnego świętego czy błogosławionego. Tych ci u nas pieroński dostatek. Chodzi o pilota, pierwszego Polaka, który będzie dowodził gigantycznym transportowcem C-17. Jak podał kilka dni temu serwis tvp.info:

Polak po raz pierwszy dowódcą potężnego transportowca C-17

Por. Piotr Adamiec jest jednym z siedmiu Polaków służących w HAW – skrzydle ciężkiego transportu powietrznego (Heavy Airlift Wing), jednostce NATO stacjonującej w bazie Papa na Węgrzech. Dysponuje ona trzema transportowcami, zakupionymi wspólnie przez 12 państw.Polski oficer rozpoczął szkolenie na C-17 w 2011 r. od kursu drugich pilotów w Stanach Zjednoczonych. Tegoroczne, kilkutygodniowe szkolenie w charakterze dowódcy załogi obejmowało część teoretyczną, która odbyła się w Stanach Zjednoczonych, oraz loty praktyczne, które były wykonywane z bazy Papa. Misje obejmowały transport ludzi i sprzętu na czterech kontynentach – w Europie, Azji, Ameryce Północnej i Afryce.

Stery C-17 po raz pierwszy w rękach Polaków

– Podczas jednego z lotów po raz pierwszy w historii programu C-17 start i lądowanie wykonała załoga, w której obydwoma pilotami siedzącymi za sterami byli Polacy: por. Piotr Adamiec – dowódca załogi i por. Grzegorz Paterek – drugi pilot – mówi rzecznik prasowy dowództwa generalnego ppłk Artur Goławski.

Adamiec został pierwszym polskim pilotem wyszkolonym do poziomu „aircraft Commander” na C-17. Jest też pierwszym pilotem wyszkolonym zgodnie z programem obowiązującym w Siłach Powietrznych USA i wdrożonym w HAW.

Absolwent dęblińskiej Szkoły Orląt

Polak w 2000 r. ukończył dęblińską Szkołę Orląt. W powietrzu spędził 2,5 tys. godzin, pilotując PZL-130 Orlik, TS-11 Iskra, Su-22, M-28, C-295M, oraz C-17.

Do 2007 r. służył w bazie lotnictwa taktycznego w Powidzu, potem przeniósł się do eskadry samolotów transportowych w Krakowie. W Papa służy od 2012 r. jako starszy pilot. Kadencję na stanowisku zakończy latem 2015 r.

C-17 może zabrać do 77 ton ładunku

Jednostka HAW liczy ponad 100 osób, w większości Amerykanów. Loty operacyjne wykonuje od pięciu lat. Jej samoloty wylatały ponad 14 tysięcy godzin, przewożąc ponad 44 tys. ton ładunków i ponad 57 tys. pasażerów w ponad tysiącu misji powietrznych. W 2010 r. samoloty z sojuszniczego skrzydła transportowały z Rosji do Polski trumny z ciałami ofiar katastrofy smoleńskiej.

C-17 mierzy ponad 53 metry długości i prawie 52 metry rozpiętości, może zabrać maksymalnie 77 ton ładunku, a jego zasięg wynosi – zależnie od ładunku – od ponad 4,4 tys. do ponad 8 tys. km.

Szybkiego awansu, panie poruczniku!

Print Friendly, PDF & Email

Jedna odpowiedź

  1. Tomasz Dziuba 2014-12-06
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com