Piotr Rachtan: Święcone

2013-01-16.

Wirtualne Media doniosły, że poświęcona została siedziba redakcji nowego tygodnika opinii, roboczo nazywanego „Tygodnikiem Lisickiego”.

Na załączonym do notatki zdjęciu (obok) widzimy słynnego komentatora Łukasza Warzechę z „Faktu”, za którym kryje się jeszcze bardziej znany Rafał Ziemkiewicz, dalej – księdza prałata Jana Sikorskiego w białej komży, prezesa Platformy Mediowej Point Group (głównego udziałowca wydawnictwa Orle Pióro, które jest wydawcą nowej publikacji), która wydaje tygodnik „Wprost” oraz Pawła Lisickiego, redaktora naczelnego inkryminowanego pisma.

W tej samej notce znajdujemy drugie zdjęcie, zbiorowe – zespołu redakcyjnego. Stoją na nim od lewej Bronisław Wildstein, a przed nim – prof. Szewach Weiss, dawny ambasador Izraela, a wcześniej – przewodniczący Knesetu.

Zastanawiam się, czy obaj wzięli wcześniej (lub później) udział w ceremonii kropienia redakcji, czy też inaczej zaznaczono multikulturowość przyszłego tygodnika.

Mniejsza zresztą o to, bardziej interesuje mnie, ze zwykłej plotkarskiej ciekawości, jak przebiegła przyjazna wizyta w redakcji złożona już przez Michała Koboskę, redaktora naczelnego konkurencyjnego tygodnika opinii. I jak znosi on tę konkurencję wewnętrzną, bo ulokowaną u tego samego wydawcy?

Według ostatniej fali badań czytelnictwa (PBC) najpopularniejszym tygodnikiem opinii pozostaje „Newsweek Polska”, po który w okresie od czerwca do listopada 2012 sięgało 7,68 proc. czytelników, czyli o 1,43 pkt. proc. mniej niż rok wcześniej. Dało mu to miejsce piąte w zestawieniu ogólnym czytelnictwa tygodników (na pierwszym jest „Tele Tydzień”). Dwa oczka niżej znalazła się „Polityka”, której wskaźnik czytelnictwa spadł z 6,70 proc. do 5,70 proc. Natomiast na następnym (ósmym) miejscu uplasował się „Wprost” – jego poziom czytelnictwa zmalał z 6,82 proc. do 5,53 proc. Ponieważ równocześnie popularność „Uważam Rze inaczej pisane” wzrosła do 3,19% z 2,73%, Michał Kobosko może rzeczywiście czuć się zagrożony. Pamiętajmy, że relacjonowana fala PBC objęła okres sprzed odkrycia trotylu na smoleńskim wraku.

Podobne do czytelnictwa są wyniki sprzedaży. Tak jak inne tygodniki opinii (z wyjątkiem „Newsweeka”), w tym – „Gazeta Polska” – w ciągu roku od października 2011 do października 2012 najbardziej stracił tygodnik „Wprost” (z ok. 101 tysięcy do 71 tys. egzemplarzy sprzedanych „ogółem”). Być może zatem nowy tytuł ma istotnie w przyszłości zastąpić zwolna gasnący tygodnik M. Koboski, co podejrzewają dziennikarki „Gazety Wyborczej” w tekście opublikowanym 16 stycznia. Z punktu widzenia wydawcy to dość racjonalne posunięcie, choć np. z punktu widzenia reklamodawców – mocno ryzykowne.

Okazuje się, że prawica dzieli się nie tylko na coraz nowe partie i partyjki, także prawicowe media zarażone tą przypadłością bulgoczą i pączkują, ale nowych czytelników, jak widać z zestawienia PBC i z wyników sprzedaży, nie zdobywają.

Chyba że kropidło pomoże.

Piotr Rachtan

Print Friendly, PDF & Email

6 komentarzy

  1. Benfranklin 2013-01-16
  2. Magog 2013-01-17
  3. PiotrG 2013-01-17
  4. Angor 2013-01-17
  5. Angor 2013-01-17
  6. karolasek 2013-01-22
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com