Rasistowski hip-hop?

Piosenki o gazowaniu Żydów, strzelaniu do Romów, paleniu homoseksualistów – redakcja antyfaszystowskiego magazynu ‘NIGDY WIĘCEJ’ ujawnia istnienie w Polsce rasistowskiego hip-hopu.

W drugiej połowie lat 90. muzyka hip-hop zdobyła w Polsce bardzo dużą grupę odbiorców. Zespoły takie jak Kaliber 44, Wzgórze Ya-Pa 3, Paktofonika, Molesta stały się istotną częścią kultury popularnej. Do dziś gatunek ten pozostaje jednym z najbardziej popularnych wśród młodzieży. Jednak od kilku lat na polskim rynku muzycznym funkcjonuje grupa wykonawców, którzy za pomocą muzyki hip-hop propagują rasizm, antysemityzm i homofobię. W tekstach ich piosenek można usłyszeć:

  • ‘Mamo, tato, jak się zabija? Kupcie mi kija, dam Żydowi w ryja. Mamo, tato, kupcie pistolet, a jutro z rana zastrzelę Cygana. Nie chcę jak Wałęsa być elektrykiem. Chcę tak jak tata być białym wojownikiem. Każdy Murzyn ma być moim niewolnikiem. Żydzi do gazu, najlepiej od razu. Chwycę za broń. Pedały won, no i brudasy, bo to nie są Polacy’ (ps. ‘Cymes’);
  • ‘Ty jesteś czarnuchem, ja jestem biały i mam super. Ja jestem dumny, że moja skóra jest biała’ (Tomasz Borycki, ps. ‘Borixon’);
  • ‘Palić pedałów, mówi dąbrowski dread, każdy sodomita spalić się musi. Wymordować ich, zarazę tą wydusić’ (Damian Krępa, ps. ‘Bas Tajpan’).

Wiktor Marszałek z redakcji magazynu ‘NIGDY WIĘCEJ’ stwierdza: ‘Obecny ruch neofaszystowski poszukuje nowych dróg dotarcia do odbiorcy. Do tego celu wykorzystuje nawet popularność muzyki hip-hop, mimo że jest ona nieodłączną częścią kultury afroamerykańskiej’.

Niektórzy spośród wykonawców rasistowskiego hip-hopu wspierają również aktywnie skrajną prawicę: uczestniczą w spotkaniach Młodzieży Wszechpolskiej i Obozu Narodowo-Radykalnego, biorą udział w tzw. ‘Marszach Niepodległości’ 11 listopada oraz należą do grup pseudokibiców piłkarskich.

O zjawisku rasistowskiego hip-hopu w Europie pisał dr Rafał Pankowski w książce ‘Rasizm a kultura popularna’ (Wydawnictwo Trio, Warszawa), jednak na gruncie polskim jest to zjawisko stosunkowo niedawne.

Na szczęście, polska scena hip-hopowa potrafi się przeciwstawić tego typu tendencjom. Tak znani artyści jak Liroy i Peja wsparli kampanię ‘Muzyka Przeciwko Rasizmowi’ prowadzoną od wielu lat przez Stowarzyszenie ‘NIGDY WIĘCEJ’, a kilkadziesiąt innych zespołów nagrało utwory znajdujące się na dwóch albumach ‘Hip-hop Rasizm Stop!’.


Wydawany od 1994 r. magazyn ‘NIGDY WIĘCEJ’ jest jedynym w Polsce specjalistycznym czasopismem poświęconym w całości problemom rasizmu i walki z nim. Na jego łamach gościli m.in. Jacek Kuroń, Jan Karski, Jerzy Giedroyc, Szymon Wiesenthal, Marek Edelman, Maria Janion, Władysław Bartoszewski, Jerzy Owsiak a w obecnym numerze m.in. Aleksander Kwaśniewski, Irena Grudzińska-Gross i Jan T. Gross, Anne Applebaum oraz John Godson.

Print Friendly, PDF & Email

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com