Paweł J. Dąbrowski: Jak się dogadać – o mediacjach

mediacje2014-01-21.

Wszyscy chyba widzieliśmy reklamy Ministerstwa Sprawiedliwości, o tym, że mamy prawo do mediacji, że to taniej, szybciej, że poufnie… Jak to się to ma do praktyki działania biznesu? Pokażmy to na przykładach.

Gdy w 1991 r. sieć handlowa Billa otworzyła sklepy w Warszawie, błyskawicznie zdobyła sobie drogę do serce i portfeli Polaków. Przez baraczek na Ostrobramskiej i zaadaptowaną zajezdnię na Chełmskiej przewalały się tłumy zachwyconych klientów.  Jeśli o jakiejś firmie można powiedzieć, że „była skazana na sukces” to chyba nie było lepszego kandydata. Dlaczego zniknęła?  Jak twierdzą dobrze poinformowani – polscy i austriaccy partnerzy nie mogli się dogadać.

W jednym z miast wschodniej Polski grupa biznesmenów kupiła teren o idealnej lokalizacji na supermarket. Ale… przez wiele lat nie mogli się dogadać. W tym czasie w mieście pojawiły się dwa supermarkety.  W końcu teren odsprzedano trzeciej sieci supermarketów, tracąc wyjątkową szansę..

Średniej wielkości spółka giełdowa kupiła niewielką firmę serwisu i sprzedaży. Nowy dyrektor przysłany przez SA nie mógł się dogadać z dyrektorem handlowym, ten odszedł wraz z grupą najlepszych handlowców. A firma w ciągu trzech lat straciła 90% wartości.

Konflikty są nieodłącznym elementem życia, ale ich skutki mogą być katastrofalne.  Nie tylko niszczą firmy, ale przede wszystkim je spowalniają, odciągają uwagę kierownictwa od działań rozwojowych.  Mediacje, czy szerzej, system rozwiązywania konfliktów i zapobiegania im mogą znacznie ułatwić życie właścicielom i menedżerom. Oto grupa australijskich samorządów wprowadziła mediacje w konfliktach związanych z projektami budowlanymi, liczba spraw zakończonych pojednawczo wzrosła z 12% do 70%. Toyota w USA wprowadziła dobrze przemyślany system rozwiązywania sporów z dealerami i w ciągu trzech lat zredukowała liczbę kosztownych sporów sądowych z 286 do zaledwie 3(!). Więc warto. Pytanie tylko „jak”? O tym następnym razem.

dr Paweł J. Dąbrowski

Autor jest konsultantem, trenerem biznesu, prowadzi własną firmę szkoleniowo-doradczą Kreatywne Strategie. Jest też mediatorem BCC.

www.Kreatywne-Strategie.pl

 Holistyczny Instytut Negocjacji i Przedsiębiorczości

 

Artykuł po raz pierwszy ukazał się w Gazecie BCC

Print Friendly, PDF & Email

4 komentarze

  1. Marian. 2014-01-21
  2. bisnetus 2014-01-22
  3. Hazelhard 2014-01-22
  4. P.J. Dąbrowski 2014-01-23
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com