Janusz Dąbrowski: Jeszcze raz o infrastrukturze, korkach i bramkach

Autostrada_Krakow_Tarnow2014-08-10.

Jestem chyba ostatnią osobą, która chciałaby się czepiać Elżbiety Bieńkowskiej, ale okazuje się, że niektórym moim czytelnikom trzeba tłumaczyć proste zdania jak dzieciom w przedszkolu. Jeżeli zatem napisałem że budowa niedużego mostu w Mszanie na A1 była horrorem z happy endem, to był to sarkazm, gdyż doskonale wiem że EB tego mostu przez cztery lata nie budowała, a cała kompromitacja należy się korporacji Alpine Bau, która nie potrafiła tej inwestycji ani dobrze zacząć ani skończyć, bo po moście już można jeździć, ale nadal trwa śledztwo i sprawa skończy się w sądzie.

Jednak w dyskusji nad artykułem okazało się, że największym problemem dla czytelników stała się sprawa „korków na bramkach”, więc tematu nie mogę odpuścić. Tu nie chodzi ani o te kilka godzin przymusowego postoju w 40 stopniowym upale z działającą lub popsutą klimą i biednymi psami w bagażniku, które nie znalazły na autostradzie ani latarni, ani drzewka. Chodzi wyłącznie o kasę i sprawa jest ogromnym skandalem. Jak twierdzi PZMot na swoim informacyjnym portalu, autostrady w Polsce są dla aut osobowych są bezpłatne, oczywiście do czasu i z małymi wyjątkami np. na A1, A2 i A4.

Natomiast w krajach sąsiednich, autostrady są bezpłatne naprawdę, np. w krajach bałtyckich, w Rosji, Białorusi i Ukrainie, lub płatne, za wykupieniem winiety. Całoroczne winiety uprawniające do jazdy non stop tam i z powrotem, albo w kółko, kosztują w Czechach 1500 kcs czyli 250 zł, Słowacji 50 Euro, Austrii 82 Euro i Szwajcarii 40 CHF czyli 140 zł za 14 miesięcy. (Próba zwiększenia tej opłaty wywołała w Szwajcarii ogromną awanturę i upadła w referendum).

Dla porównania jednorazowa wycieczka po 740 km polskich dróg płatnych, czyli tych odcinków autostrad, które mają pełną infrastrukturę: MOP-y, stacje benzynowe, bufety, toalety etc. i są zarządzane albo przez prywatne firmy albo GDDKiA, kosztuje w sumie również około 140 zł. I można to bez większego trudu przejeździć w pół dnia. Wynika z tego jasno że jazda po polskich autostradach jest 365 razy droższa niż w wielu europejskich krajach, a nie wymieniłem przecież tych wszystkich gdzie autostrady są bezpłatne, z Niemcami na czele.

Ale na tym nie koniec. Za ogromne pieniądze, niewiadomo dokładnie kiedy, kto i dlaczego, zafundował polskim kierowcom, tuż obok szlabanów z kasami, nie sprawdzony w żadnym państwie EU elektroniczny płatny system inwigilacji i monitoringu wszystkich samochodów austriackiej firmy Kapsch. Dotyczy on na razie autostrad i dróg ekspresowych oraz aut ciężarowych pod nazwa Via Toll. Dla aut osobowych wymyślono równoległy system Via Auto. Ten drugi system działa obecnie tylko na dwu odcinkach A1 i A4, niemniej zapowiedziano, że na tej samej bazie technicznej będzie on działał na tych samych trasach co Via Toll, a z opublikowanej na portalu Via Auto mapy, okazuje się że instalacje Via Auto obejmują także drogi ekspresowe, a nawet odcinki zwykłych dróg krajowych, gdzie również zbudowano elektroniczne bramy.

Niestety nie jest sprecyzowane, kiedy Via Auto zacznie pobierać opłaty za przejazd na wszystkich polskich drogach krajowych, ale już wiadomo że każdy samochód będzie musiał zainstalować sobie za horrendalna sumę 135 zł mikronadajnik przylepiony do przedniej szyby (koszt produkcji takiego gadżetu to maksymalnie 10 zł) i za każdy przejechany monitorowany kilometr będziemy musieli płacić 10 groszy. Pieniądze te firma Kapsch będzie nam ściągać z naszego konta w banku, lub z pensji czy emerytury, albo z przedpłacanej karty elektronicznej. Obecnie mamy w Polsce 1510 km przejezdnych, lecz częściowo niedokończonych autostrad (np. A2 Stryków Warszawa) oraz 1250 km ekspresówek. A zatem za jednorazową 24 godzinna jazdę zapłacilibyśmy około 280 PLN zł przy średniej szybkości 100 km/h. Rocznie wyszłoby nam około 100 200 PLN.

Ale przecież ciągle budujemy nowe kilometry dróg, zaś firma Kapsch buduje nowe bramki z monitorami Roczny koszt takiej jazdy w przyszłości, kiedy już wszystkie drogi będą gotowe, możemy teraz sobie porównać z rocznymi cenami winiet w krajach ościennych, a gdy potem przemnożymy to przez liczbę samochodów osobowych w Polsce, która według różnych ocen wynosi od 15 do 18,7 mln i dodamy do nich samochody ciężarowe, które już od dawna płacą wszędzie kilkanaście razy więcej za kilometr, możemy policzyć z grubsza ile miliardów PLN Kapsch zarobi na tym biznesie, nawet jeśli zapłaci 19 % CIT. Myślę jednak że już dawno marka tej kopalni złota należy do jakiejś spółki na Karaibach, więc na zyski dla budżetu RP raczej nie liczę.

Jednocześnie z podniesieniem przez premiera Tuska szlabanów na A1 podczas weekendów w sierpniu dowiedzieliśmy się, że rząd do końca roku ustali jaki system opłat powinniśmy docelowo wprowadzić w Polsce, bo obecny się nie sprawdza, ale nadal nie wiadomo jakich dróg ma on dotyczyć. W grę nadal wchodzą trzy opcje, a więc szlabany z kasami, superelektroniczny i kontrolujący wszystkie auta w całym kraju system Via Toll/Via Auto, oraz stosowany w tak zacofanych i prymitywnych państwach jak Austria i Szwajcaria system winietowy.

Myślę że w rządzie zwycięży jednogłośnie system Kapscha, a uzasadnienie jest proste, gdyż wystarczy zacytować Stanisława Tyma. I zamiast słowa miś wstawić „system”.

To jest miś na miarę naszych możliwości.
My tym misiem otwieramy oczy niedowiarkom.
Mówimy: to jest nasz miś, przez nas zrobiony i to nie jest nasze ostatnie słowo.

Gdyby jednak, np. przez pomyłkę przy głosowaniu, wybrano system winietowy, myślę że powinniśmy na skrzyżowaniu A1 i A2 zbudować nieduży pomnik Marka Pola. Należy mu się. W końcu wygnano go z ministerstwa, szyderczo nazwano „Winietou” i wszelki ślad po nim zaginął.

Janusz Dąbrowski

Print Friendly, PDF & Email

49 komentarzy

  1. jacek2 2014-08-10
    • slawek 2014-08-12
  2. Marian. 2014-08-10
  3. kibic 2014-08-10
  4. jacek2 2014-08-10
    • narciarz 2014-08-11
      • Marian. 2014-08-11
  5. Federpusz 2014-08-11
    • narciarz 2014-08-11
      • Federpusz 2014-08-11
        • narciarz 2014-08-11
  6. Jerzy Łukaszewski 2014-08-11
    • Marian. 2014-08-11
  7. Qstan 2014-08-11
  8. malpa-z-paryza 2014-08-11
    • Qstan 2014-08-11
  9. Jerzy Łukaszewski 2014-08-11
    • Qstan 2014-08-11
  10. Jerzy Łukaszewski 2014-08-11
  11. Qstan 2014-08-11
  12. Jerzy Łukaszewski 2014-08-11
  13. Qstan 2014-08-11
  14. Jerzy Łukaszewski 2014-08-11
    • Qstan 2014-08-12
      • Jerzy Łukaszewski 2014-08-12
    • Qstan 2014-08-12
  15. slawek 2014-08-11
    • kibic 2014-08-12
      • Qstan 2014-08-12
        • kibic 2014-08-13
    • Qstan 2014-08-12
  16. Qstan 2014-08-12
  17. Qstan 2014-08-12
  18. Jerzy Łukaszewski 2014-08-12
    • Qstan 2014-08-12
  19. slawek 2014-08-12
    • Qstan 2014-08-13
      • Qstan 2014-08-13
  20. narciarz 2014-08-13
  21. Jerzy Łukaszewski 2014-08-13
  22. narciarz 2014-08-14
    • Jerzy Łukaszewski 2014-08-14
      • narciarz 2014-08-14
        • Jerzy Łukaszewski 2014-08-14
        • narciarz 2014-08-15
  23. Qstan 2014-08-14
  24. Mr E 2014-08-20
  25. Sir Jarek 2014-08-28
  26. Sir Jarek 2014-08-28
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com