27.06.2024
W polskiej polityce aż gęsto od problemów, napięć, trudnych decyzji, temperatura sporów taka, jak na zewnątrz.
Może też dlatego, ale nie tylko, postanowiłem zabrać głos na temat CPK – Centralnego Portu Komunikacyjnego, sztandarowego projektu PiS, co to miał świadczyć o prezesie wszystkich prezesów jaki to on jest nowoczesny, jaki progresywny, wybiegający w przyszłość, w której Polska to wiodący kraj, centrum komunikacyjne Europy, mająca wielkie lotnisko, na które przylatuje cały świat. CPK miał kosztować setki miliardów złotych, miał zacząć funkcjonować już za cztery lata – poseł Horała wydał blisko 3 miliardy złotych i nic na pastwisku w Baranowie nie zostało zrobione. Nadal pasą się tam krowy i protestują gospodarze, których państwo wyrzuca z ich ziemi nie dając odpowiedniej rekompensaty.
Temat CPK stał się dla PiS tematem symbolicznym, który miał tłumaczyć prawdziwość odczytania nazwy ich partii. PiS jako Program Inwestycji Strategicznych – naprawdę spotkałem ludzi, którzy tak to rozumieli. PiS przegrał wybory 15 października i oddał władzę, wszyscy jego ludzie stracili stanowiska. Te sześć miesięcy od utworzenia rządu Donalda Tuska pokazało skalę korupcji, złodziejstwa i niekompetencji wszędzie, a zwłaszcza tam, gdzie do wydania były duże pieniądze publiczne. Festiwal trwa, od Funduszu Sprawiedliwości, przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, po Instytuty Wolności i Collegium Humanum – a to dopiero początek tego co przed nami.
Nowy rząd zapowiedział audyt w sprawie CPK. Zebrało się grono kompetentnych ludzi, fachowców i pracowało nad projektem PiS. Byłem prawie pewien, że wynik tego audytu będzie taki – CPK do lamusa, trzeba zająć się naprawdę ważnymi sprawami i tak wielkie pieniądze wydać na rzeczywiste potrzeby ludzi, których praca daje te pieniądze.
A takich potrzeb jest ogrom!
A tu niespodzianka – premier Tusk na swojej konferencji zapowiedział kontynuację projektu budowy CPK. Trochę zmodyfikowanego, trochę innego, ale to nadal ma być wielkie, największe lotnisko w Europie, lotnisko przesiadkowe dla wszystkich podróżnych z całego świata, co to najpierw przylecą do Baranowa by polecieć dalej, do Nowego Yorku czy Tokio. Nie będzie nazywać się CPK a KPL – Krajowy Port Lotniczy – jak zwał tak zwał – to nadal są setki miliardów złotych wydanych na coś, co ma być symbolem nowoczesności i pozycji Polski w świecie.
Czy to lotnisko będzie naprawdę symbolem Polski w świecie, w którym takie lotnisko zbudowali już z wielkimi oporami i wielkim opóźnieniem Niemcy w Berlinie, zapowiadają taką samą budowę Węgry Orbana, a i Portugalia czy Hiszpania też.
Zapowiada się mnogość takich CPK, KPL czy jak tam się one nazwą – gdzie sens i logika?
Po co nam takie megalotnisko, gdy mamy Okęcie, Modlin i kilkanaście lotnisk regionalnych, w tym też Radom, który powstał dla zaspokojenia ambicji lokalnego polityka i stoi pusty – a kosztował spore pieniądze.
To jest szaleństwo i obłęd polegający na wierze, że świat za trzydzieści, czy pięćdziesiąt lat nadal będzie podróżował samolotami.
Nie będzie, nie wytrzyma tego ziemska atmosfera i będą potrzebne zupełnie inne rozwiązania, takie o których teraz nam się nie śniło.
Podam przykład – czy nadal będzie możliwe, tak jak teraz, tanimi liniami wyskoczyć na sobotę i niedzielę do Barcelony bo nie mamy planu na weekend, jak robi to obecnie młodzież?
Odpowiadam – nie, nie będzie możliwe. Bo po pierwsze – Barcelona się nie zgodzi, tak jak robi to już teraz. A i tanie linie lotnicze przestaną być tanie, gdy będą musiały zapłacić podatek węglowy za ślad jaki zostawia ich samolot w atmosferze. Młodzież będzie mogła zwiedzić Barcelonę i inne miejsca nie ruszając się z domu, będąc tam wirtualnie w technikach, jakie będą za tych kilka lat nie do odróżnienia od realu.
To, co piszę, oparte jest tylko na mojej wyobraźni. Ale słuchając Tuska i jego ekspertów myślę, że są oni w szponach politycznych zaklęć PiS, o tym jakie to nowoczesne projekty ta partia realizowała i planowała zrealizować – przypomnę przekop mierzei wiślanej, globalny koncern energetyczny Orlenu Daniela Obajtka i jak wisienka na torcie właśnie CPK. Ogłoszenie rezygnacji z CPK skutkowałoby frontalnym atakiem na rząd Tuska, że jest nienowoczesny, że nie chce polski mocarstwowej, że boi się Berlina. To wszystko prawda, tak by się działo. Ale mówienie, że będziemy kontynuować projekt PiS, też nie jest dobre wizerunkowo, wystarczy posłuchać posła Horałę i innych. Z projektu PiS trzeba wyjąć część dotyczącą przebudowy kolei i tak ją zaprojektować by oznaczała prawdziwy postęp w komunikacji krajowej, zlikwidowała wykluczenie komunikacyjne jakie mamy obecnie i które dotyczy wielkich grup ludności.
A o tym w projekcie PKL jakby cicho.
Mam nadzieję, ze całość tej awantury o CPK zakończy się dobrze i nie wyrzucimy takich wielkich pieniędzy na lotnisko w Baranowie, z którego za te dwadzieścia lat nikt nie będzie latał, bo to nie będzie ani potrzebne, ani możliwe.
![](https://studioopinii.pl/wp-content/uploads/2019/11/szczyp1.jpg)
Zbigniew Szczypiński
Polski socjolog i polityk. Prezes Zarządu Stowarzyszenia Strażników Pamięci Stoczni Gdańskiej.
Szkoda, że nienawiść do Kaczyńskiego przysłania autorowi pozytywny osąd pomysłu CPK. Wielu ekspertów widzi ogromne możliwości dla Polski z posiadania takiego lotniska. Dlaczego też mamy nadal podtrzymywać kompleksy, że jesteśmy tylko marną Polską i lepiej się nie wychylać i nawet nie próbować konkurować z innymi krajami… To mamy być tym najsilniejszym krajem w Europie Środkowo-Wschodniej czy nie? Jeśli nadejdą kiedyś jakieś zupełnie nowe technologie komunikacyjne to może nie budujmy już w ogóle nowych dróg w Polsce…
CPK to nie Kaczyński, to projekt oderwany od realiów. Myślenie o przyszłości jako prostej ekstrapolacji tego co teraz to nie tylko brak wyobraźni, to błąd – świat za trzydzieści lat będzie inny niż ten obecny, mobilność ludzi nie będzie wyznacznikiem postępu a mobilność oparta o latanie samolotem będzie niemożliwa – ziemska atmosfera tego nie wytrzyma. Wydawanie takich pieniędzy w kraju z takimi potrzebami to błąd a opowiadanie że to wielki strategiczny projekt to brednie. W Polsce 70% gmin nie ma żłobka i przedszkola i to są te podstawowe potrzeby
Koszt budowy CPK to drobne w skali wydatków państwa. A jeszcze ma potencjał, że spora część pieniędzy się zwróci. Rząd PiS szacował koszt na 155 mld (rocznie ok.10mld, porównywalnie do wprowadzonego ostatnio “babciowego”).
Dla porównania: roczny koszt 800+ to 65 mld, budżet na zbrojenia w 2024: 110 mld.
Jednorazowa impreza Euro 2012 kosztowała nas, kilkanaście lat temu, ponad 100mld.
Przepraszam, że komentarz pod komentarzem. Nie, to nie jest projekt oderwany od realiów. I wszystkie dotychczasowe analizy to potwierdzały. 11te lotnisko w UE, w kraju który jest chyba(?) 6. unijną godpodarką to nie fanaberia.
O potrzebie centralnego portu lotniczego dla Polski mówi się od lat siedemdziesiątych.
Nawet mała Estonia buduje teraz terminal cargo. A CPK to nie tylko lotnisko. Sieć transportowa zaprojektowana “pod CPK” jest bardzo dobrze oceniana przez ekspertów.
Test.
Czy artykuły można komentować?
Komentarz nie pojawia się
A jednak!
A jednak, nie. Napisałem.dluzszy komentarz i się nie ukazał.
Moj głos na temat, opublikowany na FB. Jak na moje oko, to wygląda jak krucjata przeciwko przyrodzie i zdrowemu rozsądkowi. Cytaty z GW. Pytania moje własne.
“- Polska stanie się jednym wielkim megalopolis i to wkrótce.”
WS: Megalomania?
“W ten projekt nowoczesnej komunikacji włączone zostaną wszystkie duże miasta w Polsce – zapewnił. Początkiem projektu będzie “projekt Y”. – To będzie projekt “100 minut”, bo w takim czasie będziemy mogli dojechać z Warszawy do Katowic, Krakowa, Wrocławia, Poznania i Gdańska – mówił Tusk.”
WS: A co pomiędzy? Warszawiacy w 100 minut do Wrocławia, a mieszkańcy Piaseczna w ile minut i dokąd? Tak, tak. Znam odpowiedz. Każda polna droga szersza niż pięć metrów zostanie wyasfaltowana. Trzeba ten lud czymś przekupić, nieprawdaż?
Donald Tusk powiedział również, że chce, aby LOT stał się jedną z największych linii lotniczych. – To oznacza konieczność uzupełnienia floty do ponad 130 samolotów do 2032 r. – wyjaśnił.
WS: Konieczność? 130 nowoczesnych samolotów? Czyli trzeba wyskrobać pieniądze. Dużo pieniędzy. Kto za to zapłaci? Kto będzie latał samolotami “jednej z największych linii lotniczych”, dokąd, i po co?
Koleje dużych prędkości, które połączą Warszawę z Poznaniem i Wrocławiem, będą osiągały prędkość od 300 do 320 km/h.
WS: W Polsce? W której pociągi raczej się spóźniają, a Pendolino nigdy się nie rozpędziło na dobre? Czy przyczyny spóźnień i powolnego Pendolina już zostały zrozumiane i usunięte?
Ten projekt będzie swoistym trójskokiem w nowoczesną i odpowiadającą wyzwaniom XXI wieku strukturę państwa polskiego – podkreślił Tusk.
WS: A może takim trójskokiem byłby nowy, uczciwy prezydent, oraz przetransportowanie Wąsika, Kamińskiego, i Obajtka tam, gdzie jest ich miejsce na najbliższe parę lat?
Z kolei Minister infrastruktury Dariusz Klimczak mówi: Tak, budujemy najnowocześniejsze lotnisko w Europie. Tak, budujemy najlepszą kolej dużych prędkości w Europie.
WS: Może by najpierw zrozumieć i naprawić istniejące rozwiązania? Dlaczego polskie koleje się spóźniają? Czy można by to poprawić?
Tak, zmieniamy wyobrażenie o centralistycznym myśleniu transportowym w Polsce, ale budujemy projekt transportowy i komunikacyjny dla wszystkich mieszkańców – zaznaczył Klimczak.
WS: No przecież przed chwila premier zapowiedział, ze “z Warszawy do Katowic, Krakowa, Wrocławia, Poznania i Gdańska”. A ci pomiędzy to tez są “wszyscy”? Czy ta najnowocześniejsza w Europie kolej będzie się zatrzymywała w Ustanówku? Podejrzewam, ze odpowiedzią będzie więcej asfaltu.
Każda złotówka zostanie wydana rozsądnie, logicznie i z każdego polskiego złotego wyciągniemy i wyciśniemy maksimum – podkreślił szef resortu infrastruktury.
WS: Gospodarności nie buduje się na zapowiedziach ministra, tylko na uczciwości obywateli. Jak na razie, obajtkoza i wąsikoza zostały sowicie wynagrodzone, i bynajmniej nie ukarane. A teraz minister coś oświadczył, i nagle będzie gospodarnie? Spodziewam się kolejnych kradzieży.
https://next.gazeta.pl/next/7,151003,31094105,juz-wiemy-co-z-cpk-donald-tusk-podal-wazne-szczegoly.html
“A ci pomiędzy to tez są “wszyscy”? Czy ta najnowocześniejsza w Europie kolej będzie się zatrzymywała w Ustanówku? Podejrzewam, ze odpowiedzią będzie więcej asfaltu.”
.
Tutaj cała trudność. Dobrze zaprojektowana sieć transportowa składa się z wielu “warstw”. Szybkie koleje nie będą zatrzymywać się w każdej wiosce. Są koleje lokalne. Warstwy MUSZĄ być z sobą sensownie skomponowane, trzeba pomyśleć o lokalnych węzłach mini-hubach itd..do tego są te tzw.”szprychy”
Na przykład:
“Zebrało się grono kompetentnych ludzi, fachowców i pracowało nad projektem PiS”
.
Niestety opinia publiczna nie dowiedziała się nic o wynikach audytu, ba – nie wiemy jacy to “fachowcy”, o jakich “kompentencjach”. Wiemy tyle, że przetargi na audyt rozpisane w ciągu ostatnich 6 miesięcy zostały odwołane. Nie mamy pojęcia jakie są/były podstawy do podjętych decyzji.
Wczorajsza konferencja została krytycznie oceniona nawet przez przychylne rządowi media. Polecam dzisiejszy artykuł z gazeta pe el, autorstwa Kacpra Kolibarskiego.
Niestety wygląda na to, że, z niezrozumiałych powodów, “zaorano” koncepcję tzw.szprych, która jest pozytywnie oceniana przez ekspertów takich jak np. dr hab. Rafał Kucharski z UJ – specjalista od m.in. matematycznych modeli transportu.
Żałośnie wyglądały i sprawiały wrażenie przygotowanych byle jak, grafiki wrzucane wczoraj w pośpiechu na media społecznościowe KO. Nie było na nich połączenia Katowice-Warszawa, po fali krytyki…dorysowano je na szybko.
Komunikacja że stronu rządu w dniu wczorajszym sprawiała wrażenie niedbałej i nieprofesjonalnej.
Nie jest dobrze.
Ponieważ wspomniał Pan “pastwisko”, zachęcam do zapoznania się co o CPK pisze specjalista w dziedzinie matematycznych modeli transportu dr hab.Rafał Kucharski z UJ, postaram się dodać kilka zrzutów ekranu na zachętę
Polecam zapoznać się z dzialnością Rafała Kucharskiego z UJ
https://matinf.uj.edu.pl/pracownicy/wizytowka?person_id=Rafal_Kucharski
To ja się zgodzę z autorem. Całkowicie. Liczyłam na to, że ten projekt padnie. Jestem prawie pewna, że w przyszłości loty będą prawie zakazane.
“Liczyłam na to, że ten projekt padnie.”
.
To by była zbrodnia.
“trzba wyjąć część dotyczącą przebudowy kolei i tak ją zaprojektować by oznaczała prawdziwy postęp w komunikacji krajowej”
.
To już zrobione. Model transportowy (Pasażerski Model Transportowy) zaprojektowany dla CPK został bardzo dobrze przemyślany i zaprojektowany. Starczy(?) zbudować
Jeśli to prawda, to można tylko załamać ręce. Dramatycznie zła, szkodliwa decyzja.
https://www.onet.pl/informacje/onetwiadomosci/stan-wyjatkowy-tusk-buduje-cpk-bez-cpk-rozlam-w-pis-zandberg-szantazuje-rzad/erm5x04,79cfc278