23.09.2024
Majsterkowicz
Dźwięki wydawane przez poruszające się drzwi są bardzo denerwujące. Mogą wydobywać się spomiędzy ocierających się „na sucho” zawiasów, ale też z mechanizmu wprawionego w skrzydło zamka podczas poruszania jego klamką. Czy do likwidacji takiego mankamentu akustycznego warto korzystać ze świadczenia zaproszonego usługodawcy?
Sprawa jest prosta, mogąca założonemu osiągnięciu poprawy funkcjonalności zawiasów zająć kilka zaledwie minut, a do doprowadzenia pełnej sprawności zamka – w zależności od stopnia defektu, od chwili do co najwyżej minut kilkudziesięciu. Nie trzeba mieć jakichkolwiek zdolności manualnych, by zdecydować się do wykonania takiej pracy, wykonać ją potrafi nawet osoba posiadająca przysłowiowe dwie lewe ręce…
Zawiasy. Aby zapewnić długotrwałe i bezawaryjne użytkowanie zawiasów drzwiowych, należy regularnie je czyścić i smarować. Warto również sprawdzać, czy wsystkie mocujące je elementy są dobrze przytwierdzone (dokręcone). Regularna konserwacja zawiasów pozwoli im długo służyć bez awarii. Należy mieć na uwadze, że używane „na sucho” zawiasy szybciej ścierają swoje powierzchnie. Zjawisko to powoduje osunięcie się skrzydła i ocieranie jego dolną krawędzią o podłogę. Najleprzymi smarami do zawiasów są produkty na bazie olejów mineralnych. Są one najbardziej odporne na działanie wilgoci, kurzu lub innych zanieczyszczeń. Do zawiasów drzwiowych w mieszkaniach są do nabycia w marketach z narzędziami specjalne środki je konserwujące.
Wprowadzenie smaru na powierzchnie zawiasów drzwiowych wymaga wykonania zaledwie czterech, prostych czynności. Zdjęcia skrzydła z jej framugi. Wprowadzenia smaru do wewnętrza elementów zawiasów przytwierdzonych do skrzydła. Zawieszenia go na framudze. Wytarcia nadmiaru smaru, jaki ewentualnie może się wydostać na zewnątrz zawiasów.
Zamki. Dźwięk skrzypienia klamki ocierającej się o jej osłonę podczas jej poruszania daje się czasem zniwelować bez demontażu całego zamka, zaledwie wprowadzając odrobinę smaru lub oleju do maszyn (podręczną olejarką 12) w szparę między osłonę a powierzchnią klamki do niej przylegającej.

Jeżeli jednak przykre dźwięki wydobywają się z wnętrza urządzenia, bądź co bądź skomplikowanego, należy wtedy jego przegląd i konserwację rozpocząć od wydobycia zamka ze skrzydła i nasmarowania jego ukrytych w nim mechanizmów.

Wyjęcie typowego zamka wpuszczanego w krawędź skrzydła jest możliwe dopiero po wysunięciu klamek 1 i 4. W tym celu, np. cienkim gwiździem wybijamy od dołu ku górze metalowy kołek 5. W nowszych zamkach taki kołek jest zastąpiony śrubką, w takim przypadku będzie potrzebny drobny śrubokręt. W kolejności zajęcia można ściągnąć klamkę wewnętrzną 4 z kwadratowej osi klamki 1.

Następną czynnością jest wykręcenie dwóch śrub 6 i 7 oraz zdjęcie osłon 8 i 2. Po usunięciu wkrętów z otworów 9 i 10 trzeba – zrazu podważywszy płaskownik zamka 11, delikatnie wysunąć go z wnętrza drzwi. Śruby 3a i 3b, widoczne na obudowie zamka, służą do jej zdjęcia i odkrycia jego środka. Widoczne jego elementy należy przy pomocy małego, płaskiego pędzelka wymyć benzyną ekstrakcyjną i – tym samym narzędziem, po jego osuszeniu – zakonserwować rozprowadzonym smarem (tym samym, jaki służył do usprawnienia zawiasów). Zmontowanie zamka i klamek prowadzi się w odwrotnej kolejności.
Andrzej Markowski-Wedelstett