Programowanie dla pierwszaków?4 min czytania

2015-08-01. Pomysł budzi kontrowersje, choć jest teoretycznie bezdyskusyjnie słuszny. Osobiście mam tylko jedną, ale za to zasadniczą wątpliwość: wobec niezbyt wysokiej kultury informatycznej i matematycznej wśród nauczycieli, specjalnie szkół podstawowych (przez grzeczność nie powiem: zerowej, ale tak własnie jest) wprowadzenie tej idei w życie będzie trudne. Z pewnością zadekretowanie czegoś takiego poczynając od jakiejś bliskiej daty, bez uprzednich szkoleń dla nauczycieli i bez zastosowania bardzo znaczących zachęt materialnych (nie mówimy o podwyżkach rzędu kilkudziesięciu złotych, tylko raczej minimum kilku setek miesięcznie…) – nie sądzę, aby to wyszło. Ale – powodzenia! Innpoland.pl:

MEN chce, by już w szkołach podstawowych uczono dzieci programowania

MEN chce, by już w szkołach podstawowych uczono dzieci programowania
MEN chce, by już w szkołach podstawowych uczono dzieci programowania YouTube/ Samsung Polska

Rozpoczęły się otwarte konsultacje przygotowanego przez Radę ds. Informatyzacji Edukacji projektu zmian w podstawie programowej zajęć komputerowych prowadzonych w szkołach. Głównym celem zmian ma być wprowadzenie programowania jako powszechnego elementu nauczania.

Rada ds. Informatyzacji Edukacji jest organem pomocniczym Ministerstwa Edukacji Narodowej. W przygotowanym dokumencie zauważono, że programowanie staje się kluczową kompetencją XXI wieku i konieczne jest wprowadzenie go do edukacji formalnej już od pierwszej klasy szkoły podstawowej aż do klasy maturalnej.

Konsultacje stanowią finalny etap prac w ramach Rady ds. Informatyzacji Edukacji przed przedłożeniem projektu zmian w podstawie programowej do decyzji ministra. Wszyscy zainteresowani zgłaszaniem uwag, wniosków, i propozycji zmian do projektu w podstawie programowej mogą je przesyłać na adres: podstawa.informatyka@men.gov.pl. Można je zgłaszać do 31 października 2015 r.

Po zakończeniu konsultacji Rada ds. Informatyzacji Edukacji przedstawi raport z ich przeprowadzenia oraz finalną wersję Projektu zmian w podstawie programowej zajęć komputerowych i informatyki.

Co ciekawe, kształcenie informatyczne ma pojawić się już w przedszkolu. Najmłodsze dzieci mają używać elektronicznych urządzeń cyfrowych do porozumiewania się z bliskimi i rówieśnikami oraz do zabawy. Z kolei w pierwszej klasie szkoły podstawowej uczniowie mają rozpocząć naukę wizualnego programowania prostych historyjek, zaś pierwsze algorytmy mają być nauczane od IV klasy szkoły podstawowej. Gimnazjaliści z kolei będą mierzyć się z zadaniem samodzielnego projektowania programów i stron internetowych.

Jak podaje “Gazeta Wyborcza”, pieniądze na zakup sprzętu pochodzić będą z funduszy unijnych, a rozdzielaniem ich zajmą się samorządy. Jednak największym problemem w realizacji ambitnego przedsięwzięcia jest brak odpowiednio przeszkolonych i zmotywowanych nauczycieli.

Wprowadzenie programowania do szkół podstawowych ma być odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na osoby z takimi umiejętnościami na rynku pracy. Na 10 najbardziej potrzebnych zawodów w 2013 r. bez wiedzy o kodowaniu nie ma co szukać pracy w aż czterech. Według szacunków Komisji Europejskiej liczba wakatów w branży IT osiągnie w tym roku 900 tys.

Dzieci już kodują
Dzięki Samsungowi polscy najmłodsi uczniowie już uczą się kodowania. Firma kieruje projektem edukacyjnym „Mistrzowie Kodowania”, który ma na celu upowszechnienie nauki programowania w polskich szkołach i obejmuje uczniów z podstawówek w całej Polsce.

Reportaż z realizacji pilotażowej edycji programu Mistrzowie Kodowania. W ramach zajęć 1500 uczniów z 34 szkół podstawowych z całej Polski poznało podstawy programowania w intuicyjnym języku Scratch.
Reportaż z realizacji pilotażowej edycji programu Mistrzowie Kodowania. W ramach zajęć 1500 uczniów z 34 szkół podstawowych z całej Polski poznało podstawy programowania w intuicyjnym języku Scratch.
Reportaż z realizacji pilotażowej edycji programu Mistrzowie Kodowania. W ramach zajęć 1500 uczniów z 34 szkół podstawowych z całej Polski poznało podstawy programowania w intuicyjnym języku Scratch. YouTube/ Samsung Polska

W ramach zajęć dzieci uczą się programowania w intuicyjnym języku Scratch. Nauczyciele biorący udział w programie zostali przeszkoleni przez ekspertów, by przez kolejnych 8 tygodni prowadzić zajęcia programowania w swoich szkołach. Udział w programie jest bezpłatny.

Projekt realizowany jest przez Samsung Electronics Polska we współpracy z Partnerami: Centrum Cyfrowym Projekt: Polska, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Fundacją CoderDojo, Fundacją Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego oraz Stowarzyszeniem „Rodzice w Edukacji” przy wsparciu grupy SuperBelfrzy RP.

Mimo wszelkich zastrzeżeń – jest to dobra wiadomość. Istotne jest to, że dostrzeżono problem. Wprawdzie wystarczyło rzucić okiem na kalendarz i zauważyć, że mamy już drugą dekadę XXI stulecia…
No, ale wymaganie od urzędników ministerialnych i polityków aż takiej spostrzegawczości, to być może znęcanie się nad inwalidami umysłowymi…
Print Friendly, PDF & Email
 

5 komentarzy

  1. hazelhard 01.08.2015
  2. andrzej Pokonos 03.08.2015
  3. Brentano 04.08.2015
    • BM 04.08.2015
  4. Brentano 04.08.2015